NYHETER 2022-02-01

Västerbottningarna är positiva till primärvården

Västerbottningarna är fortsatt nöjda med sin upplevelse av primärvården trots de utmaningar som den pågående pandemin innebär, det visar resultaten från Nationell patientenkät 2021.

90 000 patienter i Sverige har fått tycka till om sina primärvårdsbesök. Nationell patientenkät 2021 visar att majoriteten, drygt 80 procent av de svarande, har ett gott helhetsintryck samt upplever att de fått tid för besök inom rimlig tid. Resultaten skiljer sig egentligen inte nämnvärt från den senaste mätningen 2019 och Västerbotten följer rikssnittet på de flesta områdena.

– Det är glädjande att den stora andelen är fortsatt nöjda med primärvården trots de utmaningar och påfrestningar som pandemin inneburit. Det är ett kvitto på att medarbetarna i vården gör ett fantastiskt jobb varje dag för våra patienter. Vi har ställt om och infört nya arbetssätt, ibland med väldigt kort varsel. Det har varit och är fortfarande väldigt tufft med ett högt tryck ute i verksamheten, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Brita Winsa.

God omsorg och bra bemötande

I Västerbotten känner drygt 91 procent av patienterna att de bemötts med respekt och värdighet vid sitt vårdbesök. 86 procent tycker att den behandlande personalen mött dem med medkänsla och omsorg och en lika stor andel uppger att den information man fått av behandlande personal var begriplig.

Däremot har resultatet på frågan om möjligheten för närstående att prata med läkaren, om så önskades, försämrats något. Detta beror sannolikt restriktionerna under pandemin, som gjort att patienter inte har kunnat ha med närstående under sina besök i samma utsträckning som vanligt.

Av de västerbottningar som har besvarat enkäten, och därmed varit på ett fysiskt läkarbesök inom primärvården, är det cirka 27 procent som ändå anger att de vid tillfälle har avstått från att söka vård på grund av pandemin. Personer över 65 år uppger i större utsträckning än yngre att de har undvikit att söka vård. Detta skulle potentiellt kunna ge effekter framöver.

Bättre kontinuitet och information

Det finns dock områden som behöver utvecklas. Ett exempel är kontinuitet och på frågan om man fick träffa samma läkare vid sina besök på vårdenheten svarade ungefär 50 procent av patienterna att de hade fått göra det. Knappt 70 procent av patienterna anger att de upplevde att behandlande personal var insatt i patientens tidigare kontakter med vården.

27 procent av de svarande tyckte inte att de fått tillräcklig information om sin medicinering och eventuella biverkningar. Många upplevde även brister kring information om eventuella förseningar under vårdbesöket.

– Här behöver vi bli bättre. Information och kontinuitet är viktigt. Vi behöver jobba på flera områden och med arbetssätt som innehåller både fysiska och digitala lösningar. Bristen på personal är något som hela vårdsverige brottas med.  Vi har idag utmaningar kring läkarbemanningen på vissa hälsocentraler och sjukstugor och det är tyvärr svårt att hitta en snabb lösning på problemet. I den omställning till den nära vård som hälso- och sjukvården befinner sig i har primärvården en central roll och att skapa en stabil struktur med effektiva flöden är väldigt viktiga frågor för oss, säger Brita Winsa.

Läs mer om Nationell patientenkät och ta del av resultaten på www.patientenkat.se

Tillbaka till nyhetslistan