NYHETER 2024-06-27

Träning med avancerade simulatorer leder till bättre vård

Hos Kliniskt träningscentrum (KTC) kan vårdpersonal öva på kritiska situationer i miljöer som så mycket som möjligt ska efterlikna verkliga sjukhusmiljöer. Hos dem finns även möjligheten att öva på människoliknande simulatorer. En av de mer avancerade simulatorerna är SimMan 3G som via ett dataprogram reagerar på den behandling som ges.

Kliniskt Träningscentrums (KTC) som grundades i mitten av 1990-talet erbjuder instruktörsutbildningar och kompetensutveckling för vårdpersonal. I KTCs lokaler genomförs både planerade kurser och aktiviteter efterfrågade av verksamheterna. KTCs lokaler vid Norrlands universitetssjukhus är utrustade för att efterlikna verkliga sjukhusmiljöer så mycket som möjligt, med både undersökningsrum och undervisningslokaler.

– Vi har även kliniskt träningscentrum i både Lycksele och Skellefteå. Det är här vi får testa saker och det är inte hela världen om det går fel. Det är här vi ska öva för att göra rätt i en skarp situation, säger Petra Skoglund som är sektionschef på KTC.

Hos KTC kan vårdpersonal även öva på kritiska situationer med simuleringsdockan SimMan 3G som patient. SimMan 3G, som är en av de mest avancerade utrustningarna hos KTC, gör det möjligt för medarbetarna i regionen att förbereda sig för verkliga nödsituationer i en säker miljö.

– Människor har bara ett liv, simulatorer har många. SimMan 3G, som är utformad att likna en människa, har många avancerade funktioner och kan uppvisa olika fysiologiska symtom, till exempel genom försämring i andning och cirkulation berättar Sofia Backman som är sjuksköterska och håller i utbildningar på KTC. SimMan 3G kan även blinka, svettas och kissa.

Styrs via dator

SimMan 3G reagerar på behandlingen som ges, via en dator. Vanligtvis är två instruktörer med under övningarna. En instruktör är med deltagarna nära dockan och den andra styr SimMan 3Gs reaktioner på de olika behandlingar eller läkemedel den får via datorn. Instruktören som styr SimMan 3G sitter i ett kontrollrum och syns inte för deltagarna för att det ska bli så realistiskt som möjligt. Deltagarna blir ofta väldigt involverade och glömmer bort att det är en docka i träningssituationen och agerar som om det vore på riktigt. Efter varje simulering hålls en återkoppling för att gå igenom och ta med lärdomar från övningen.

SimMan 3G och de andra simulatorerna hos KTC nyttjas både i KTCs lokaler och på andra ställen på sjukhuset så att man kan få träna i sin hemmiljö. De syns också i korridorerna på sjukhuset ibland under olika övningar, till exempel omhändertagande av en patient som kommer in med ambulans.

Olika sorters simulatorer

Det finns även barnvarianter av simulatorerna; SimBaby och SimJunior. Som namnet antyder är den första en baby som är väldigt verklighetstrogen. Den gråter och viftar med armarna precis som ett litet barn. I övrigt har den liknande funktioner som SimMan 3G och används för övningar för regionens olika barnavdelningar och akuten.

– Genom att våra medarbetare regelbundet övar praktiska färdigheter och uppdaterar sin kunskap förbättras vårdkvaliteten för våra patienter, avslutar Sofia Backman som är sjuksköterska och håller i utbildningar på KTC.

Se filmen om hur SimMan 3G fungerar.