NYHETER 2024-08-13

AI är inte bara framtiden – AI är nu!

I framtidsvisionen för vården har artificiell intelligens, AI, potentialen att exempelvis ställa diagnoser, förutse sjukdomsprognoser och att upptäcka sjukdomar i tidigt skede. Men det handlar inte bara om framtiden. Redan nu pågår arbeten med AI inom Region Västerbotten för att underlätta hälso- och sjukvårdens arbete och förbättra västerbottningars hälsa. – AI kan effektivisera vården och minska arbetsbelastningen för sjukvårdspersonal, och samtidigt ge en mer kvalitativ och kostnadseffektiv vård, säger Nina Sundström, föreståndare på AIM North.

Nina Sundström tillsammans med bilder från olika AI-projekt.
Nina Sundström är föreståndare på AIM North som stöttar klinisk forskning inom Region Västerbotten kopplat till AI. Foto: Klas Sjöberg / Storyblocks

AIM North, Artificiell intelligens för medicin i norra Sverige, är ett kompetenscentrum inom Region Västerbotten som ger stöd åt AI-relaterade forskningsprojekt.

Några exempel på pågående projekt som får stöd av AIM North är att mer träffsäkert diagnostisera öroninflammationer, sätta diagnos för tandlossning, skapa en digital tvilling för individanpassad behandling av hjärt- och kärlsjukdomar samt identifiera och ge en bättre prognos av cancersjukdom.

Det område där AI-utvecklingen har kommit längst inom hälso- och sjukvården är bilddiagnostik. Här kan AI exempelvis hjälpa till att granska röntgenbilder, ultraljud och bilder av hudförändringar. Inom röntgenenheterna används AI redan idag för att effektivisera administrationen inom Region Västerbotten.

Här har AI-utvecklingen kommit längst

Med AI-tekniken kommer också risker. Det kan ställas för hög tilltro till tekniken vilket gör att personal reflekterar mindre över resultaten. Det blir då sårbart om tekniken inte fungerar vid något tillfälle. Det finns också en risk att metoderna inte är tränade på alla scenarier som kan uppstå, och att de inte utvecklas över tid i samma takt som exempelvis undersöknings- och behandlingsmetoderna.

– Idag pratas det mycket om att man vill kunna veta på vilka grunder AI-tekniken tar sina beslut för att kunna förstå bakgrunden till detta. Patienten bör kunna få en motivering till det besked hen fått från läkaren, för att känna trygghet med beslutet och förtroende för hälso- och sjukvården, säger Nina Sundström.

Frigör mänskliga resurser

Med AI kommer sannolikt mänskliga resurser frigöras i vården, som istället kan användas på bättre sätt.

– Detta är en väldigt viktig möjlighet då vi vet att vi kommer att få en alltmer åldrande befolkning och att det kommer att bli brist på arbetskraft, inte minst inom hälso- och sjukvården framöver, säger Nina Sundström.

Text: Daniel Marklund