Kompetensstege för fysioterapeuter

Den här kompetensstegen är till för dig som fysioterapeut i Region Västerbotten. Den illustrerar hur du kan utvecklas inom din kliniska kompetens och om du så önskar i kombination med forskning. Vi lär av varandra och värdesätter yrkeskunnande och medskapande. Din utveckling är viktig – för när du växer, växer Västerbotten.

Bakgrundsinformation till kompetensstegarna i Region Västerbotten

Nedan kan du ta del av stegen för dig som är fysioterapeut.

Stegbeskrivning

Du utvecklas mot självständighet med stöd av kollegor. Du hanterar vanligt förekommande uppgifter och delar med dig av din kunskap. Du fördjupar din kunskap genom yrkesutövning, tar del av forskning och utvecklar ett kritiskt reflekterande förhållningssätt.

Formell kompetens

  • Legitimerad fysioterapeut

Funktionell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Med stöd inhämta, reflektera över och tillämpa evidensbaserade arbetsätt och metoder kopplade till arbetsplatsen.

  • Ta del av vetenskaplig litteratur.

  • Med stöd inhämta och tillämpa arbetsplatsens rutiner och riktlinjer.

Personcentrerad vård

  • Introduceras i det personcentrerade förhållningssättet som utgår från patientens egna resurser. Med stöd av kollegor arbeta enligt fysioterapiprocessen som innefattar: utredning, analys, diagnos och prognos, målsättning och planering av interventioner, genomförande av dessa och utvärdering av resultatet.

  • Uppmärksamma och möjliggöra patientens behov av delaktighet och självbestämmande genom att tillsammans med patient (och/eller närstående) sätta och utvärdera individuella mål och interventioner.

  • Uppmärksamma och med stöd av kollega reflektera kring hur dina egna och andras attityder och värderingar kan påverka dina insatser.

Samverkan i team

  • Inhämta och tillämpa kunskap om övriga professioners roll, funktion och ansvarsområde. Med stöd delta i interprofessionell samverkan.

  • Inkludera patienten och vid behov anhöriga utifrån individens och närståendes behov och resurser för att säkerställa deras delaktighet i vården.

  • Med stöd medverka till ett samarbete och dialog med samverksanspartners.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Inhämta information om och delta i olika former av kompetensutbyten på lokal nivå.

  • Ta del av och med stöd tillämpa verksamhetens förbättringsarbeten och kvalitetsmetoder (t ex rutiner utifrån vårdprogram samt att följa indikatorer och arbeta i kvalitetsregister).

Säker vård

  • Med stöd av kollega identifiera och hantera risker i patientmötet så att patienten inte drabbas av vårdskada.

  • Med stöd av kollega utföra avvikelserapportering vid upptäckt av risker i vården.

  • Med stöd av kollega arbeta utifrån gällande hygienrutiner och förebygga smitta.

  • Med stöd av kollega utföra rapportering vid upptäckt av risker i arbetsmiljön.

  • Med stöd av kollega hantera aktuell medicinskteknisk utrustning eller produkter utifrån gällande författningar och säkerhetsföreskrifter.

Informatik

  • Med stöd av kollega inhämta och tillämpa kunskaper om den informations- och kommunikationsteknik som används inom verksamheten.

  • Med stöd av kollega följa gällande riktlinjer och rutiner för dokumentation samt muntlig och skriftlig informationsöverföring.

  • Med stöd inhämta och utveckla din kunskap om strukturerad kommunikations- och informationsöverföring.

Läraktiviteter

Du genomför regionens allmänna introduktionsprogram samt verksamhetens introduktion och inskolning. Du reflekterar över din utveckling tillsammans med din chef och dina kollegor.

Stegbeskrivning

Du fortsätter att utveckla dina färdigheter och arbetar självständigt i samarbete med erfarna kollegor. Du kan delta i handledning av studenter.

Formell kompetens

  • Legitimerad fysioterapeut

Funktionell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Självständigt tillämpa befintliga evidensbaserade arbetssätt och metoder kopplade till arbetsplatsen.

  • Söka och kritiskt värdera vetenskaplig litteratur.

  • Aktivt och löpande uppdatera sig på nya rutiner och riktlinjer på arbetsplatsen.

Personcentrerad vård

  • Självständig arbeta utifrån fysioterapiprocessen.

  • Främja patientens självbestämmande genom att tillsammans med patient (och/eller närstående) sätta och utvärdera individuella mål och interventioner.

  • Främja ett jämlikt och jämställt förhållningssätt genom att aktivt vara uppmärksam på attityder och värderingar i sitt arbete med patienter.

Samverkan i team

  • Aktivt delta i interprofessionell samverkan.

  • Initiera samarbete och dialog med samverkanspartners.

  • Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling.

  • Bidra till verksamhetens förbättringsarbeten och kvalitetsmetoder.

Säker vård

  • Självständigt identifiera, hantera och förebygga risker för vårdskada i patientmötet.

  • Självständigt utföra avvikelserapportering vid upptäckt av risker  i vården.

  • Självständigt arbeta utifrån gällande hygienrutiner och förebygga smitta.

  • Självständigt rapportera vid upptäckt av risker i arbetsmiljön.

  • Självständigt hantera aktuell medicinskteknisk utrustning eller produkter utifrån gällande författningar och säkerhetsföreskrifter.

Informatik

  • Självständigt använda informations- och kommunikationsteknik som används inom verksamheten.

  • Självständigt följa gällande riktlinjer och rutiner för dokumentation.

  • Självständigt tillämpa strukturerad kommunika­tions- och informationsöverföring genom hela vårdprocessen.

Läraktiviteter

Du utvecklar din kompetens och genomgår utbildning efter överenskommelse med din chef, utifrån verksamhetens behov. Du kan exempelvis bredda din förståelse av verksamhetens helhet genom att auskultera med andra yrkeskategorier.

Stegbeskrivning

Du arbetar självständigt och bidrar till utveckling inom ett ansvarsområde. Du hanterar självständigt komplexa vårdsituationer. Du handleder studenter och bidrar till utbildning av dina kollegor.

Formell kompetens

  • Legitimerad fysioterapeut

Funktionell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Bidra till implementering av nya evidensbaserade arbetssätt och metoder kopplade till arbetsplatsen.

Personcentrerad vård

  • Bidra genom att stötta och handleda kollegor i utvecklingen av sin kliniska förmåga enligt fysioterapiprocessen.

  • Bidra i processer som ökar patienters och närståendes möjlighet till delaktighet i självbestämmande om vård och behandling.

  • Bidra till ett jämlikt och jämställt förhållningssätt genom att stötta kollegor i attityder och värderingar i sitt arbete med patienter.

Samverkan i team

  • Planera och konsultera genom interprofessionell samverkan.

  • Följa upp och utvärdera patienters och, vid behov, anhörigas delaktighet i vården.

  • Planera och genomföra samarbete och dialog med samverkanspartners.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Aktivt delta i olika former av kompetensutbyte på lokal och/eller verksamhetsöverskridande nivå.

  • Aktivt delta i verksamhetens förbättringsarbeten och kvalitetsmetoder.

Säker vård

  • Stötta dina kollegor i att identifiera, hantera och förebygga risker för vårdskada i patientmötet.

  • Stötta dina kollegor i avvikelserapportering vid upptäckt av risker i vården.

  • Stötta dina kollegor i arbetet med hygienrutiner och förebyggande av smitta.

  • Stötta dina kollegor i rapportering av risker i arbetsmiljön.

  • Stötta dina kollegor i att hantera aktuell medicinskteknisk utrustning eller produkter utifrån gällande författningar och säkerhetsföreskrifter.

Informatik

  • Stötta dina kollegor i informations- och kommunikationsteknik som används inom verksamheten.

  • Bidra till utveckling gällande riktlinjer och rutiner för dokumentation.

  • Bidra till utveckling av strukturerad kommunikations- och informationsöverföring genom hela vårdprocessen.

Läraktiviteter

Du fortsätter att vidareutveckla din kompetens utifrån verksamhetens behov. Du vidareutvecklar din handledarförmåga genom att gå en handledarutbildning, till exempel yrkesmässig handledning 7,5 hp.

Stegbeskrivning

Du har ett övergripande perspektiv på verksamheten samt hela vårdkedjan för patienten. Du bidrar till process- och fysioterapeutisk utveckling på din arbetsplats. Du har en god klinisk förmåga och pedagogisk kunskap och kan fungera som mentor till kollegor.

Formell kompetens

  • Legitimerad fysioterapeut

Funktionell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Bidra till revidering och utformning av evidensbaserade arbetssätt och metoder, till exempel vårdprogram eller andra kliniska förbättringsarbeten.

  • Systematiskt söka och kritiskt värdera vetenskaplig litteratur.

  • Bidra till revidering och utformning av arbetsplatsens rutiner och riktlinjer.

Personcentrerad vård

  • Reflektera tillsammans med kollegor i syfte att utveckla er gemensamma kliniska förmåga enligt fysioterapiprocessen.

Samverkan i team

  • Introducera nya kollegor i interprofessionell samverkan.

  • Bidra till revidering och utformning av gemensamma rutiner för patienters och, vid behov, anhörigas delaktighet i vården.

  • Bidra till att utveckla samarbete och dialog med samverkanspartners.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Initiera och bidra till kompetensutbyte på lokal nivå.

  • Förmedla och lära ut förbättringsarbeten och kvalitetsmetoder till kollegor.

Säker vård

  • Bidra i det systematiska patientsäkerhetsarbetet utifrån det fysioterapeutiska perspektivet.

  • Identifiera risker gällande hygienrutiner och smittförebyggande arbete samt vidta adekvata åtgärder.

  • Systematiskt bidra till arbetsmiljöarbetet utifrån det fysioterapeutiska perspektivet.

  • Ta del av aktuell evidens och vara initiativtagare till eventuella uppdateringar och nyanskaffning av medicinskteknisk utrustning eller produkter.

Informatik

  • Bidra till utveckling i användandet av informations- och kommunikationsteknik inom verksamheten.

Läraktiviteter

Du deltar i utvecklingsarbetet och fördjupar din kompetens inom vissa ämnesområden. För att gå upp till steg fem så genomför du en magisterutbildning inom ett för regionen relevant ämnesområde.

Stegbeskrivning

Du har ett fördjupat ansvar, initierar, leder och utvecklar processer och/eller ansvarsområden inom yrket. Du utbildar inom det specifika process- och/eller ansvarsområdet.

Formell kompetens

  • Magisterexamen

Funktionell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Delta i utveckling av evidensbaserade arbetssätt och metoder samt vid behov tillskapande av dessa.

  • Systematiskt kritiskt värdera och sammanställa vetenskaplig litteratur.

  • Utveckla nya rutiner och riktlinjer för arbetsplatsen.

Personcentrerad vård

  • Strategiskt uppmärksamma samt utvärdera parametrar kring jämlikhet och jämställdhet, som speglar attityder och värderingar i arbetet med patienter.

Samverkan i team

  • Samordna team i interprofessionell samverkan.

  • Ansvara för att skapa gemensamma rutiner för patienters och vid behov anhörigas delaktighet i vården.

  • Utveckla rutiner för samverkan med samverkanspartners.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Initiera och bidra till kompetensutbyte på verksamhetsöverskridande nivå.

  • Bidra till förbättringsarbeten och kvalitetsmetoder som är relevanta för den egna verksamheten.

Säker vård

  • I förekommande fall ansvara för att leda utbildning i syfte att förebygga risker för vårdskada i patientmöten.

Informatik

  • Ansvara för utveckling i användandet av informations- och kommunikationsteknik inom verksamheten.

  • Ansvara för utveckling gällande riktlinjer och rutiner för dokumentation.

  • Ansvara för utveckling av strukturerad kommunikations- och informationsöverföring genom hela vårdprocessen.

Läraktiviteter

Du deltar i utveckling och forskning inom ditt område och uppdrag. För att gå upp till steg sex genomför du en masterutbildning eller specialistutbildning för att uppnå specialistkompetens.

Stegbeskrivning

Du har strategiskt och övergripande ansvar att initiera, leda och utveckla processer eller ansvarsområden inom yrket. Du kan vara klinisk handledare av kollegor som är under vidareutbildning. Du har ett övergripande utbildningsansvar samt är en god pedagog som förmedlar vidare din kunskap.

Formell kompetens

  • Masterexamen eller specialist enligt specialistordningen. Dock ej krav att inneha befattningsbenämningen specialist.

Funktionell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Ansvara för revidering och implementering av evidensbaserade arbetssätt och metoder.

  • Driva utveckling av nya rutiner och riktlinjer för arbetsplatsen.

Personcentrerad vård

  • Handleda kollegor som är under vidareutbildning, genom fysioterapiprocessen.

  • Initiera, driva och utvärdera processer som ökar patienters och närståendes möjlighet till delaktighet i självbestämmande i vård och behandling.

Samverkan i team

  • På steg sex finns inga kriterier inom området.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Ansvara för kompetensutbyte på lokal nivå.

  • Driva förbättringsarbeten och kvalitetsmetoder som är relevanta för den egna verksamheten.

Säker vård

  • På steg sex finns inga kriterier inom området.

Informatik

  • Bidra till utveckling av informations- och kommunikationsteknik på regional nivå

Läraktiviteter

Du deltar i utveckling och/eller forskning inom yrket. För att gå upp till steg sju genomgår du forskarutbildning för att kunna doktorera inom fysioterapi.

Stegbeskrivning

Du ansvarar för att stärka interaktionen mellan klinisk verksamhet, forskning och utbildning inom yrkesområdet. Du ansvarar för utvecklings- och forskningsarbete. Du handleder kollegor under magister-, master- och doktorandstudier.

Formell kompetens

  • Doktorsexamen samt klinisk tjänstgöring på minst 20%.

Funktionell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Driva utveckling av evidensbaserade arbetssätt och metoder, till exempel vårdprogram.

  • Engagera och handleda kollegor i fortsatt akademisk karriär på grund och avancerad nivå.

  • Fungera som bihandledare på doktorandnivå.

  • Självständigt bedriva verksamhetsnära forskning.

  • Bidra till verksamhetsutveckling genom att aktivt stödja överföringen av kunskap från forskning till klinisk verksamhet och implementering av nya rutiner.

Personcentrerad vård

  • Leda utveckling av processer för att stödja patienters och närståendes delaktighet och självbestämmande i vård och behandling

Samverkan i team

  • Utveckla, implementera och utvärdera former för interprofessionell samverkan.

  • Driva och implementera utveckling av samverkan med samverkanspartners.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Ansvara för kompetensutbyte på verksamhetsöverskridande nivå.

  • Delta i nationellt kompetensutbyte.

  • Driva regionala förbättringsarbeten och kvalitetsmetoder.

Säker vård

  • På steg sju finns inga kriterier inom området.

Informatik

  • Säkerställa implementering och användning av evidensbaserade metoder och tekniker för säker kommunikations- och informationsöverföring.

Läraktiviteter

Du deltar i utveckling och forskning inom yrket på en övergripande nivå och bedriver forskning som är kopplad till verksamheten. För att gå upp till steg åtta forskar du inom fysioterapi och utvecklar din pedagogiska förmåga där du utbildar så väl inom akademiska studier som inom ditt kliniska arbete. För att gå upp till steg åtta erhåller du en professur alternativt en docentur.

Stegbeskrivning

Du är övergripande ansvarig för utveckling, kvalitet och kollegial utbildning samt för att forskning och evidens integreras i verksamheten, så som i behandlingsriktlinjer, rutiner och vårdprogram. Du kan vara forskningsledare för intra- och interprofessionella forskningsprojekt och du handleder doktorander i forskningsprojekt.

Formell kompetens

  • Docent eller professor samt klinisk tjänstgöring om minst 20%.

Funktionell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Övergripande ansvara för att implementera och sprida evidensbaserade arbetssätt och metoder.

  • Engagera och handleda kollegor i fortsatt akademisk karriär på doktorandnivå. Självständigt bedriva verksamhetsnära forskning i nära samverkan universitet/högskolor och regioner.

  • Bidra till verksamhetsutveckling genom att ha ett övergripande ansvar för att kunskap överförs från forskning till klinisk verksamhet

Personcentrerad vård

  • Övergripande ansvara för utveckling av processer som främjar patienters och närståendes delaktighet och självbestämmande i vård och behandling.

Samverkan i team

  • Övergripande ansvara för att utveckla, implementera och utvärdera former för interprofessionell samverkan.

  • Övergripande ansvara för att driva och implementera utveckling av samverkan med samverkanspartners.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Initiera och ansvara för nationellt kompetensutbyte.
  • Leda regionala förbättringsarbeten och kvalitetsmetoder. Bidra till att utveckla nationella systematiska metoder och modeller.

Säker vård

  • På steg åtta finns inga kriterier inom området.

Informatik

  • På steg åtta finns inga kriterier inom området.

Läraktiviteter

Genom att kombinera din kliniska tjänstgöring med docentur eller professur på universitetet genererar du kunskap och kompetens som kommer till nytta i det patientnära arbetet.