NYHETER 2019-02-06

Deltagande på Folk och Kultur 2019

Region Västerbotten deltar på årets Folk och Kultur i Eskilstuna. Tillsammans med de regionala kulturverksamheterna är regionen på plats för att delta i samtalet om kulturens betydelse för samhällsutvecklingen. I Region Västerbottens program medverkar bland andra Norrlandsoperan, Västerbottensteatern, Arctic Design of Sweden, Västerbottens museum och Nordiskt berättarcentrum.

– Det breda och inkluderande kultursamtalet är en viktig del i vårt utvecklingsarbete. I nya region Västerbotten arbetar vi för att bli "Hållbara ihop" ett förhållningssätt vi tar med oss i all samverkan, på alla nivåer. Vi finns på plats på Folk och Kultur dels för att i seminarier och monterprogram dela med oss av aktuella kulturinsatser, dels för att stärka konstens och kulturens betydelse för samhällsutvecklingen i hela landet, säger Camilla Thorn Wollnert, regionkulturchef Region Västerbotten.

Det kulturpolitiska konventet Folk och Kultur ägde rum första gången 2018, i Munktellstaden, Eskilstuna. Huvudbuskapet är att sprida kuklturens roll i samhällsutvecklingen, och att fungera som mötesplats för att sprida kunskap om och lyfta kulturfrågor. Nina Björby, ordförande Region Västerbottens Kulturutskott och Regional Musik i Sverige är en av initiativtagarna till konventet.

– Som ordförande för Region Västerbottens Kulturutskott är jag otroligt stolt över att enheten för regional kultur tillsammans med kulturverksamheter i länet finns med på Folk och Kultur. Det är också ett ypperligt startskott för de nya ledamöterna att få en grund i svensk kulturpolitik och möta kultursverige på en och samma plats, säger Nina Björby, ordförande Region Västerbottens Kulturutskott.

Region Västerbotten är på plats i monter 23 och 25 mellan 6–8 februari. I montrarna medverkar aktörer som Norrlandsoperan, nordiskt berättarcentrum, Västerbottens museum, Västerbottensteatern och Arctic Design of Sweden. Under torsdagen och fredagen arrangeras seminarier om samverkan mellan urfolk och västerbottningar, årets kulturkommun i Västerbotten och urban kultur.

Läs mer om konventet och ta del av det fullständiga programmet.