NYHETER 2024-10-16

Region Västerbotten satsar ytterligare på juniora forskare

Fem medarbetare tilldelas Region Västerbottens medel från den utökade satsningen för postdoktoral meritering 2025–2027. En av dem är ST-läkaren Alicia Lind, som forskar om immunförsvarets och ämnesomsättningens samspel vid svåra infektioner, med målsättningen att utveckla bättre metoder för diagnostik och prognostisering.

Läkare i intensivvårdssal
Alicia Lind är en av fem medarbetare som får Region Västerbottens utökade medel för postdoktoral meritering 2025–2027. Foto: Anja Hansen Knutsson

Region Västerbotten har sedan 2009 utlyst ettåriga anslag och sedan 2020 har de specifikt riktats mot medarbetare som genomgått forskarutbildning och vill fortsätta meritera sig inom klinisk forskning. Från den senaste utlysningen gör Region Västerbotten en strategisk satsning och utökar dispositionstiden från ett till tre år, och tilldelningen höjs till mellan 300 000 och 500 000 kronor per år.

– Genom att göra riktade satsningar på juniora forskare ökar möjligheten att skapa återväxt av produktiva forskare med egna forskargrupper. Utökningen av medel för postdoktoral meritering är en viktig investering för framtiden och ger dessa forskare ökade möjligheter att etablera och utveckla sin forskning och konkurrera om externa forskningsmedel, säger Göran Larsson, FoU-direktör.

En av de som får medel är Alicia Lind, ST-läkare vid Centrum för anestesi, operation och intensivvård Umeå och forskare vid Institutionen för diagnostik och intervention vid Umeå universitet och Umeå Centre for Microbial Research (UCMR). Hennes forskning handlar om hur immunförsvaret och ämnesomsättningen samspelar vid svåra infektioner som sepsis och covid-19, kallat immunometabol profilering. Genom att studera hur biomarkörer i ämnesomsättningen förändras under en akut infektion och under tillfrisknandet, hoppas hon kunna utveckla bättre metoder för diagnostik och prognostisering vid livshotande infektioner.

– Nu arbetar vi med att förstå mekanismerna bakom svår, akut covid-19 och långvariga hälsoeffekter av infektionen, så kallat postcovidsyndrom, i CovUm, en av världens mest omfattande covid-19-studier. Vi följer ungefär 400 patienter som insjuknade i covid-19 under 2020–2021 för att studera långvariga symtom, hälsorelaterad livskvalitet och fysisk funktion i relation till ämnesomsättningen och immunförsvaret. Vår förhoppning är att bidra till bättre diagnostik och behandling för patienter med såväl svår, akut covid-19 som postcovidsyndrom, säger Alicia Lind.

Medlen kommer hon att använda för att finansiera forskningstid för sig själv, doktorand och forskningssjuksköterska inom projektet.

– Anslaget är helt avgörande för att jag ska kunna fortsätta arbeta med de projekt som vi påbörjat. Det är mycket viktigt att denna typ av forskningsmedel finns, som riktar sig till juniora kliniska forskare, för att underlätta progressionen från nydisputerad forskare till forskningsledare och docent, säger Alicia Lind.

De får medel för postdoktoral meritering 2025–2027

Alicia Lind, ST-läkare, Centrum för anestesi, operation och intensivvård Umeå, Improving Diagnostics and Outcomes of Post-Covid Condition by Immunometabolic Profiling, 500 000 kr.

Magdalena Johansson, överläkare, Medicinsk och geriatrisk klinik Skellefteå, Alkohol, omega3-fettsyror och risk för venös tromboembolism, 450 000 kr.

Oskar Franklin, ST-läkare, Kirurgcentrum, Pankreascancerorsakad diabetes – studier av bakomliggande mekanismer, 350 000 kr.

Jenny Larsson, ST-läkare, Neuro- huvud- halscentrum, Ostadig gång hos äldre kan vara en vanlig och behandlingsbar neurologisk sjukdom förknippad med ökad dödlighet – skador i hjärnans glymfatiska system kan vara orsaken, 350 000 kr.

Ida Maria Westin, sjukhusgenetiker, Laboratoriemedicin, Ärftlig genetisk risk kopplad till 9p21.3-lokuset hos barn med gliom, 350 000 kr.

Medelstilldelningen gäller årsvis. För att få finansiering för 2026 och 2027 krävs godkänd progressrapport.