NYHETER 2021-04-15

Region Västerbotten vill se ett lokalpolitiskt ansvar för strandskydd

Regionala utvecklingsnämnden beslutade under dagens sammanträde att lämna ett remissvar till Miljödepartementet angående ett mer differentierat strandskydd. I remissvaret betonar Region Västerbotten vikten av ett enklare och mer begripligt strandskyddssystem med utgångspunkt i ett lokalpolitiskt ansvar.

Hus vid vatten

– Strandskyddet måste anpassas utifrån verkliga förutsättningar, därför är det viktigt med ett lokalt inflytande, säger Rickard Carstedt (S) ordförande i regionala utvecklingsnämnden, Region Västerbotten.

År 2019 utsåg regeringen en särskild utredare för att se över strandskyddslagstiftningen. Uppdraget var att utreda om och hur strandskyddet skulle kunna differentieras utifrån varierande befolkningstäthet, exploateringstryck och tillgång till stränder, med målet att skapa ett mer anpassat och flexibelt strandskydd. Region Västerbotten bjöds därefter in att svara på slutbetänkandet Tillgängliga stränder – ett mer differentierat strandskydd.

Det remissvar som nu har tagits fram har gjorts i samråd med kommunerna i Västerbotten. Länets alla plan- och byggkontor har getts möjlighet att komma med inspel.

I remissvaret skrivs att initiativet att differentiera strandskyddet är bra, men att betänkandet inte möter just det behovet. Detta genom att nuvarande förslag enbart upplevs handla om justeringar i befintlig lagstiftning, där regelverket blir svårt att förstå, både i teorin och vad det skulle innebära för kommunerna i Västerbotten i praktiken. Region Västerbotten menar att det behövs ett större grepp med utgångspunkt i just det som efterfrågades i direktivet – en förändring av strandskyddet i grunden.

För mer information
Jonna Lidström