NYHETER 2024-06-26

Robot ger tandvården bättre tillgänglighet och nya möjligheter

Med hjälp av ny teknik kan tandvården i Västerbotten lättare träffa patienter och tandläkare under utbildning på distans.

Med en robot kan tandvårdens medarbetare finnas tillgängliga för varandra på distans mellan olika delar av länet. Ett krav på den nya tekniken var att kunna vara närvarande för patient, föräldrar och för den tandläkare som ska handledas. Med roboten kan den som handleder vända sig om i rummet och delta i samtal på ett naturligt sätt.

– Och när vi kopplade till en interoral kamera kunde jag också se hela bettet, vilket är viktigt när man jobbar med tandreglering. Tack vare tekniken kan jag interagera med patienten. Tillsammans med tandläkaren på plats blir vi ett team som behandlar patienten. Det är spännande, framför allt för barnen, säger Peter Berglund, tandläkare och verksamhetschef för Specialisttandvård pedodonti-ortodonti.

Den rullande roboten har med framgång använts inom tandvården i Lycksele sedan hösten 2023, när handledarna funnits i Umeå eller Skellefteå. Förutom vid planerade besök, kom roboten väl till pass när kylan i vintras gjorde att bussar ställdes in. Den korta inställelsetiden gör att tekniken också fungerar för mer akut eller oplanerad verksamhet.

– Genom roboten har vi fått en bättre tillgänglighet, säger Peter Berglund.

Förhoppning om fler

I sin roll som huvudhandledare och övertandläkare inom ortodonti, tandreglering, kan han med hjälp av roboten också lättare handleda specialisttandläkare under utbildning. Peter Berglund ser en framtid där robotar finns på flera tandvårdskliniker.

– Vi ser möjligheter att inom en snar framtid använda oss av samma teknik inom fler specialistområden inom odontologin. Roboten tar inte stor plats och är inte väldigt kostsam i inköp. Det skulle göra det möjligt att handleda på fler ställen på kort tid, säger Peter Berglund.

Viktigt komplement

Tekniken kan även användas som konsultverktyg mellan olika vårdgivare. Till exempel skulle specialisttandvården kunna konsultera allmäntandvården, och fler personalkategorier än tandläkare, till exempel tandsköterskor och tandhygienister. Det skulle kunna vara till stor hjälp när resurser eller erfarenhet saknas i en verksamhet.

– Att kunna se och stötta är ofta det som är viktigt. Som handledare eller konsulterande tandläkare kan man då bekräfta den fundering som finns, säger Peter Berglund.

Trots att tekniken underlättar arbetet, minskar resandet och ökar tillgängligheten ersätter den inte det fysiska mötet.

– Roboten är ett komplement som fyller en viktig roll för oss, säger Peter Berglund.

Nu står roboten i Skellefteå, närmare bestämt på folktandvården Anderstorp, där man precis har startat upp tester med den.

Tillbaka till nyhetslistan