NYHETER 2024-08-30

Tvärprofessionellt arbete ska förbättra patientflödet för sköra äldre med oklar diagnos

Regionledningen har identifierat ett behov av att förbättra patientflöden som sträcker sig över flera verksamheter och uppvisar störningar och avvikelser avseende patientsäkerhet, tillgänglighet, arbetsmiljö och resurshantering. Ett sådant så kallt komplext flöde är äldre patienter med oklar diagnos på akutmottagningen vid Norrlands universitetssjukhus (Nus). Denna patientgrupp upplever ofta långa väntetider på akutmottagningen i kombination med ett vård- och omsorgsbehov som är svårt att tillgodose inom akutsjukvården, som är utformad för en hög patientgenomströmning och ett tydligt medicinskt behov. Med ett växande antal äldre patienter är det avgörande att hitta lösningar för att ge vård och omsorg på rätt nivå för denna patientgrupp.

Gabriella Skantz Eikelboom, verksamhetschef för Geriatriken, Isabelle Mattson Pekkari, undersköterska Akutmottagningen Nus och Pär Asplund, medicinsk chef, Bild och funktionsmedicin diskuterar de gemensamma utmaningarna. Foto: Britta Näsman Fjellborg

Som det första flödet inom regionens egen regi och koncept för utveckling av så kallade komplexa flöden har gruppen äldre patienter med oklar diagnos på Akutmottagningen, Nus prioriterats. En styrgrupp som utsetts av hälso- och sjukvårdens ledningsgrupp har under hösten bildats i syfte att ha det övergripande ansvaret för arbetet. Gruppen består av verksamhetsansvariga för Akutmottagningen, Geriatriskt centrum, Medicincentrum, Kirurgcentrum, Rörelseorganens centrum, Bild- och funktionsmedicin. De är verksamheter som ofta och på olika sätt kommer i kontakt med patienterna i flödet. Ordförande för gruppen är områdeschef Christer Wilhelmsson. Regionens utvecklingsstrateger finns även med för att stötta arbetet i gruppen.

Syftet med styrgruppen är att samla fakta kring de brister som upplevs i det aktuella flödet och rapporteras ur olika perspektiv, främst patientperspektivet. Därefter ska de gemensamt formera ett uppdrag och en inriktning för arbetet som vänder sig till en tvärprofessionell arbetsgrupp som styrgruppen utser. En fortsatt viktig uppgift för styrgruppen är också att följa och stötta arbetsgruppens arbete framåt.

Arbetsgruppen har under våren haft som uppgift att utifrån en beprövad metod för flödesförbättringar identifiera aktiviteter som syftar till att minska icke värdeskapande tid för patientgruppen på akutmottagningen. Ett exempel på icke värdeskapande tid är onödiga väntetider mellan undersökningar.

Behöver ta ett gemensamt ansvar

Gruppen träffades nyligen för att starta arbetet med att ta fram en gemensam lösning och fick då bland annat gå en rundvandring på akuten. Rundvandringens syfte var att de skulle få uppleva den miljö som möter patientgruppen sköra äldre när de kommer in på akuten.  Miljön är emellanåt ganska stökig med många olika människor som rör sig, både personal och andra patienter. Ofta hörs larm och patienterna får ibland ligga och vänta länge på icke ändamålsenliga britsar.

Paula Johagen, verksamhetschef på akutmottagningen delade med sig av sina erfarenheter:
– Ett problem är att äldre patienter ofta blir kvar här väldigt länge, ofta uppemot 15 timmar och mer. Andra patienter behöver sällan vara kvar så länge, utan där ligger vi bättre till än övriga Sverige när det gäller väntetiderna. Systemet är inte riktigt anpassat för den här typen av patienter.

Pär Asplund, medicinsk chef från Bild och funktionsmedicin understryker behovet av gemensamt ansvar:
– Vi behöver ta ett gemensamt helhetsansvar, jobba fram lösningar och sprida dem till verksamheterna.

Håkan Petterson, IT arkitekt CIMT kommenterar:
– Vi behöver få informationen att flöda bättre mellan regionens verksamheter, det går att spara massor av tid på att informationen automatiseras.  Det finns många tekniska hjälpmedel idag som kan förflytta spelplanen

Det fortsatta arbetet

Under hösten 2024 planeras fortsatt arbete tillsammans med arbetsgruppen med att fastställa en handlingsplan och utifrån den göra experiment för utvärdering.
Processen leds och faciliteras av enheten för utvecklingsstöd med enhetschef Olov Norberg i spetsen. Olov har erfarenhet från tidigare pilotprojekt som ligger till grund för metoden som används och kommenterar:

–  Styrkan i metoden är att den ger verktyg att arbeta med vår kultur och våra beteenden. En långsiktig vinst är att den stärker våra samarbetsplattformar i linjen och ger möjlighet att kraftsamla i utvalda flöden.