NYHETER 2019-02-05

Utmaning lockade fram nya matvanor

Det höga blodtrycket fick Peter Noren från Skellefteå att vilja ändra sina matvanor. Men han hade svårt att hitta motivation på egen hand. Så när Region Västerbottens hälsoutmaning ”Grönt gör dig gott” dök upp i Facebookflödet anmälde han sig direkt!

Peter Noren, vinnare i Region Västerbottens utmaning "Grönt gör dig gott".

_______________________________________

Namn: Peter Noren
Ålder: 56
Bor: Skellefteå
Arbetar: Astma- och allergiföreningen i Skellefteå
_______________________________________

När Peter Noren fick veta att han hade högt blodtryck började han fundera på vad han kunde göra för att påverka det. Läkaren berättade att en förändring av kosten kan hjälpa och 1177 Vårdguiden rekommenderar bland annat 500 gram frukt och grönsaker om dagen för den som har högt blodtryck.

I höstas startade Region Västerbotten en två månader lång hälsoutmaning för västerbottningar som ville äta mer frukt och grönsaker. Peter fick syn på den via Facebook.

– Jag blev intresserad direkt! Det var precis vad jag behövde för att få motivation och hjälp för att lyckas, säger Peter Noren.

Återfann motivationen

Han menar att utmaningen gav inspiration och råd utan att ställa för höga krav, vilket hjälpte honom att hålla motivationen uppe under hela perioden. Men när utmaningen tog slut blev det svårare.

– Under själva utmaningen var det enkelt att göra bra val och ändra mina matvanor. Tyvärr kom jag ganska snabbt in i gamla vanor igen. Men jag lärde mig en hel del och nu har jag fått tillbaka motivationen! På jobbet har vi faktiskt startat en hälsokurs som är inspirerad av ”Grönt gör dig gott” och det känns riktigt roligt, säger Peter Noren.

Trix i vardagen

När man bor ensam och oftast bara lagar mat till sig själv är det lätt att hitta på ursäkter och välja mindre bra alternativ menar Peter. Därför gäller det att ha lite tips och trix för att få det att fungera.

– Mitt bästa tips är att alltid ha ordentligt med frukt och grönsaker hemma, då äter du det automatiskt oftare och har lättare att planera in det i veckomatsedeln. Tycker du inte om grönsaker vid sidan av maten så prova att tillsätta dem i maträtten du lagar. Du kan exempelvis blanda ner lite bönor i köttfärssåsen, tipsar Peter Noren.

Lycklig vinnare

I och med att Peter åt mer frukt och grönsaker än vanligt under utmaningens två månader blev han även en av de lyckliga vinnarna som fick en matkasse med hälsosamma råvaror.

– Jag är väldigt nöjd, roligt att få hem bra råvaror och tips på vad jag kan laga, avslutar Peter Noren.

Positiv ökning av frukt och grönt

”Grönt gör dig gott” pågick från 1 september till 31 oktober 2018 i samarbete mellan Region Norrbotten, Region Västerbotten (dåvarande Västerbottens läns landsting) och Region Västernorrland. Totalt deltog 745 personer och av dessa var 464 från Västerbotten.

– Förutom att frukt och grönsaker är fräscht och gott så bidrar de till att minska risken för många sjukdomar. Utmaningen riktade sig framförallt till personer som åt väldigt lite frukt och grönsaker men alla var välkomna att delta, säger Cecilia Hellberg legitimerad dietist och hälsoutvecklare på folkhälsoenheten, Region Västerbotten.

I uppföljningen uppgav 60 procent av de 220 som besvarade enkäten att de hade ätit mer grönsaker än vanligt under perioden och 58 procent hade ätit mer frukt och bär.

– Rekommendationen på 500 gram frukt och grönsaker per dag kan upplevas som svårt att nå för många. Därför ville vi ha en låg tröskel för att äta mer grönt. Veckoutmaningarna kan verka enkla, men vi vet att även en liten ökning av intaget är positivt för hälsan, avslutar Cecilia Hellberg.

Skribent: Linn Johansson