NYHETER 2025-05-07

Långa väntetider på Mariehems hälsocentral i Umeå

Mariehems hälsocentral har i dagsläget stora problem med tillgängligheten, med längre väntetider och handläggningstider än vanligt. Bakgrunden är att man hamnat i en situation med akut brist på sjuksköterskor i kombination med att Region Västerbotten nyligen har infört ett nytt journalsystem, vilket påverkar arbetsflödet.

– Vi beklagar att vissa av våra patienter kan få vänta lite längre på att få hjälp med sina besvär. Det kan vara svårt att nå oss via telefon och vi har just nu längre handläggningstider på inkomna ärenden via e-tjänsterna på 1177.se. Vi gör alltid en medicinsk prioritering och handlägger våra patienter efter den ordningen. Vi gör nu allt vi kan för att komma ikapp med ärendekön som byggts upp för att våra patienter ska få hjälp så snabbt som möjligt, säger Björn Hammar, verksamhetschef för primärvård Nord i Umeå, där Mariehems hälsocentral ingår.

Brist på sjuksköterskor

Det är ett väldigt pressat läge på Mariehem just nu med både kort- och långtidsfrånvaro i personalgruppen samtidigt som det nya journalsystemet införts, med nya arbetssätt och helt nya arbetsmoment för vårdpersonalen.

– Det är ett omfattande arbete att införa ett nytt journalsystem vilket innebär lite längre väntetider i primärvården generellt. Mariehems hälsocentral har påverkats stort av detta men problemet gäller även andra hälsocentraler, säger Björn Hammar.

Personalen gör ett fantastiskt jobb

Verksamhetsledningen för Mariehems hälsocentral vidtar nu flera åtgärder för att lösa bemanningen på kort sikt. Dels har man kunnat låna in personal från angränsande hälsocentraler för att täcka upp vissa arbetspass, dels tittar man på möjligheten att ta in tillfällig hyrpersonal.

– Personalen på Mariehem gör ett fantastiskt jobb i en extremt pressad arbetssituation. Nu är det viktigt att vi så snabbt som möjligt hamnar i fas med bemanning och ärenden och att vi kan återgå till normal verksamhet igen, säger Björn Hammar.

Tillbaka till nyhetslistan