NYHETER 2024-10-09

15 miljoner kronor till energiplanering och grön omställning i länets kommuner

En mer utvecklad energiplanering ska göra kommunerna i Västerbotten bättre rustade för att genomföra den gröna omställningen.

Skog med en krafledning som går längs efter

Länsstyrelsen Västerbotten och Region Västerbotten har genom den gemensamma samverkansplattformen FREIA beviljats 15 miljoner kronor från Energimyndigheten, pengar som ska användas för att stötta kommunernas arbete med att ta fram energiplaner. Syftet med insatserna är också att möjliggöra att energiomställningen leder till att det skapas lokala värden och utveckling i kommunerna.

Extra stöd till inlandskommunerna

Insatserna som Stödet från Länsstyrelsen och Region Västerbotten är särskilt inriktat på de inlandskommuner som samverkar inom ramen för R10, Region 10. I detta samarbete ingår Dorotea, Lycksele. Malå, Norsjö, Sorsele, Storuman, Vilhelmina, och Åsele från Västerbotten tillsammans med Arjeplog och Arvidsjaur från Norrbotten. Förutom stödet som är särskilt riktat till Region 10 kommer samverkan och gemensam förståelse och planering för hela Västerbotten tillsammans med Arvidsjaur och Arjeplog vara i fokus.

– Västerbotten är ett län med en stark tradition av innovation, kunskap och samverkan, som gör att vi är och kommer att fortsätta vara en föregångare i omställning. FREIA är ett bra exempel på hur vi tillsammans utvecklar och gör det bästa av våra resurser, säger Rickard Carstedt, regionråd för regional utveckling på Region Västerbotten.

– Västerbotten har fantastiska möjligheter att vara en vinnare i den gröna omställningen med de förutsättningar som skogen, energin och mineralerna ger. Vi har kompetens och fantastiska företag i samtliga kommuner. För att realisera den potential som finns till att skapa lokal utveckling behövs mer planering tillsammans, både inom varje kommun och mellan kommunerna, säger landshövding Helen Hellmark Knutsson.

– Genom att utveckla samhällets energiplanering skapar vi handlingsberedskap i en tid av omställning. Det ger bättre förutsättningar att ta vara på de möjligheter som energiomställning ger i form av stärkt konkurrenskraft och att nå uppsatta klimatmål genom elektrifiering, säger Fredrik Svartengren, enhetschef Elproduktion och samhälle på Energimyndigheten.

– Vi har stor förhoppning att denna insats som vi kan göra tillsammans kommer hjälpa oss mindre kommuner att ta fram tydliga och framåtsyftande planer som kan leda till en utveckling av våra kommuner. En del av projektet är att ta fram markanvändningsplaner som tar hänsyn till annan näringsverksamhet i deltagande kommuner. Satsningen som Länsstyrelsen och Region Västerbotten nu gör med plattformen Freia är precis vad Västerbotten behöver, säger Karl-Johan Ottosson, kommunchef Vilhelmina.

Fakta om FREIA

FREIA står för Framtidens Robusta Energisystem I Västerbotten (AC-län) och drivs av Länsstyrelsen Västerbotten och Region Västerbotten tillsammans. Syftet med FREIA är just att ta ett regionalt ledarskap och se till att omställningen genererar lokala och regionala värden där alla kommuner från kust till inland får förutsättningar att både kunna bidra, och ta del av dem.