NYHETER 2024-10-04

Här har region och kommun funnit varandra – ”Jag har insett fördelarna”

I Jörn arbetar Region Västerbotten och Skellefteå kommun tillsammans i gemensamma lokaler. Med samboarrangemanget verkar organisationerna för ett enklare vårdflöde och för att skapa bättre perspektiv över gemensamma patienters behov. – Det här sättet att jobba är nytt för oss och det är väldigt värdefullt, säger Susanne Lövmark Ek, distriktssköterska i Jörn.

Följ med till Jörn och se hur personalen på jobbar tillsammans med hemvården i Skellefteå kommun. Foto och video: Daniel Marklund.

Primärvårdsmottagningen i Jörn är en filial till Bolidens hälsocentral och är öppen minst en dag i veckan för planerade mottagningsbesök. En dag varannan vecka finns också läkare fysiskt på plats för besök på äldreboendet Björkhammargården och för de sköra och äldre. Utöver det utförs också digitala vårdbesök. I området bor många äldre där det krävs vårdinsatser från både region och kommun. I Jörn testas nu att verksamheterna bedrivs under samma tak där personalen tillsammans jobbar med gemensamma patienter.

– Det här är en del av omställningen till Nära vård, där vi i större utsträckning utgår från individens behov i stället för hur organisationerna ser ut. I samband med lokalförändringar såg vi möjligheten att göra en smart lösning, säger Camilla Andersson som är områdeschef över närsjukvårdsområde Skellefteå på Region Västerbotten.

Primärvårdsmottagningen i Jörn finns i Hälsogemenskapens tidigare lokaler.

Primärvårdsmottagningen i Jörn finns i Hälsogemenskapens tidigare lokaler. Foto: Daniel Marklund

Skapa samsyn och tryggare kontaktvägar

Patienten kan ge sitt samtycke så att verksamheterna kan dela journalanteckningar och diskutera patientbehovet mellan varandra. Patienten kallas till ett samordningsmöte där representanter från både region och kommun finns med. Där skapas en gemensam bild för vad som är viktigt för patienten i fråga och utifrån behovet planeras vårdinsatser från respektive verksamhet. Tanken är att det ska bli tydligt och tryggt för patienten vem den kan kontakta vid olika behov. Efter en tid följs arbetet upp för att se om patientens behov har blivit uppfyllda.

Det här är ett steg i arbetet med God, nära och jämlik vård. Du kan läsa mer om det här.

Ali Alowis hjälper en nära anhörig med svårigheter att gå och högt blodtryck. För dem är det svårt att ta sig de 30 kilometerna till Boliden.

– Jag tycker om att det finns sjukvård här och de är snälla med oss, säger Ali Alowis.

Anhörig Ali Alowis i samråd med distriktsköterskan Susanne Lövmark Ek i Jörn.

”Känns som mina närmsta kollegor”

Det är inte bara de gemensamma patienterna som märkt av det förändrade arbetssättet i Jörn. Distriktsköterskorna Susanne Lövmark Ek och Lena Sundqvist som brukar jobba i Jörn har fått en annan inblick i kommunens verksamhet och fler arbetskompisar.

– Jag var lite skeptisk först men jag har insett fördelarna med det. Vi fikar och lunchar tillsammans, det har blivit en annan relation, säger Lena Sundqvist.

Kommunkollegorna upplever att samarbetet blivit enklare och att de blivit rikare på kollegor.

– Tidigare hade jag behövt ta mig hit och knacka på en låst dörr och hoppas att någon är här. Nu känns de som mina närmsta kollegor de dagar de är här, säger sjuksköterska Ingegerd Linderstedt på Skellefteå kommun.

Missa inte att följa med till Jörn i videon och se hur region och kommun jobbar tillsammans.

Text: Daniel Marklund