NYHETER 2024-06-28

Fler strejkvarsel dras tillbaka, men fortsatt tungt läge i vården

Vårdförbundets strejk och blockad fortsätter att påverka vården i Västerbotten. Det är särskilt märkbart i primärvården, där tillgängligheten är kraftigt försämrad hos de hälsocentraler som är uttagna i strejk. Det har bland annat lett till att fler söker sig till akutmottagningarna. Region Västerbotten uppmanar dock invånare att fortsätta söka vård som vanligt.

Vårdförbundets strejk har nu pågått i nästan tre veckor. Flera strejkvarsel har dragits tillbaka, men läget i vården är fortsatt ansträngt.

Under måndagsförmiddagen meddelade Vårdförbundet att de ensidigt drar tillbaka strejkvarslen för infektionsmottagningen och kirurgisk mottagning i Umeå. Det gäller från och med imorgon tisdag den 25 juni och innebär att det då kommer vara 247 personer uttagna i strejk i Västerbotten.

– Det är glädjande att ytterligare varsel om strejk har dragits tillbaka, men vi har fortfarande en oerhört ansträngd situation i flera verksamheter. Utöver strejken så pågår fortsatt övertids- och mertidsblockaden, som påverkar i princip alla våra verksamheter. Att vara i en konflikt försvårar det sköra läge som vi varit i sedan tidigare, säger Elisabeth Karlsson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Västerbotten.

Patienter söker sig till akutmottagningar

Totalt nio hälsocentraler är uttagna i strejk, vilket kraftigt försämrar tillgängligheten till vård för majoriteten av länets invånare. Det har bland annat märkts av på akutmottagningarna i Skellefteå och Umeå, som upplevt ett ovanligt högt tryck under midsommarhelgen.

– I lördags hade vi 173 patienter på ett dygn, vilket är rekordhögt. I vanliga fall är det omkring 120. En stor andel är patienter som får gå hem igen, eftersom de har besvär som ska hanteras på hälsocentralen, säger Paula Johagen, verksamhetschef på akutmottagningen vid Norrlands universitetssjukhus.

– Hälsocentralerna är i många fall patientens första väg in i vården, och när deras tillgänglighet försämras så får det effekt på andra verksamheter. Jag vill dock betona vikten av att söka vård som vanligt under konflikten. Du kan fortfarande söka på 1177.se, ringa 1177, använda tjänsten 1177 direkt eller kontakta din hälsocentral, säger Elisabeth Karlsson.

Att använda rätt ingångar till vården är viktigt för att säkerställa att de som är mest allvarligt sjuka får hjälp i tid.

– Det är viktigt att man förstår konsekvenserna av att inte söka vård på rätt ställe, eftersom det blir undanträngningseffekter. Har vi på akutmottagningen hela tiden en kö på 20 personer som vi inte hinner bedöma, så kan vi missa de som faktiskt är akut sjuka. Vi har inte högre bemanning på akutmottagningen för att hälsocentralerna har mindre, säger Paula Johagen.

Sök vård som vanligt under konflikten

Region Västerbotten arbetar för att invånare ska påverkas så lite som möjligt av konflikten, men det kan bli längre väntetider och köer. Det kan också vara svårare att komma i kontakt med vissa enheter.

Fortsätt att komma på planerade besök. Patienter kontaktas om besök ställs in, flyttas fram eller flyttas till en annan plats.

Så här kontaktar du vården om du blir sjuk:

• Besök webbplatsen 1177.se. Där får du kvalitetssäkrade råd om vad du kan göra själv för att lindra dina besvär och när du ska söka vård.
  • Chatta med en sjuksköterska via 1177 direkt. Chatten är öppen dagtid på vardagar och helger men du kan starta ditt ärende när som helst och få anpassade råd. Om det behövs kan du chatta med en läkare eller få hjälp att komma vidare i vården. Ladda ner appen 1177 direkt Västerbotten.
  • Ring telefonnummer 1177 för att få råd av en sjuksköterska när du är sjuk. Öppet dygnet runt.
  • Kontakta din hälsocentral genom att ringa eller logga in på 1177.se.

Har du besvär som inte kan vänta ska du aldrig tveka att ta kontakt med vården. Om det är fara för livet, ring 112.