NYHETER 2024-06-28

Konflikten är över – parterna är överens om ett nytt avtal

Under fredagseftermiddagen kom SKR och Vårdförbundet överens om ett nytt avtal, och konflikten som pågått sedan slutet av april är nu över. Det innebär att både strejken och övertids- och mertidsblockaden upphör omgående.

– Vi är glada över att ett avtal är på plats, vi har lokalt haft fokus på att säkra patientsäkerheten och mildra konfliktens konsekvenser för invånarna i Västerbotten, säger Tommy Svensson, regiondirektör i Region Västerbotten.

– Exakt vad det nya avtalet innebär för Region Västerbotten får vi nu titta närmare på, säger Kia Ronnhed, HR-direktör i Region Västerbotten.

Konflikten har varit ansträngande för hela vårdens verksamhet.

– Det har varit en ansträngd situation under en lång tid som påverkat tillgängligheten till vården för våra invånare, men det har också påverkat våra medarbetare och chefer. Jag vill rikta ett tack till alla som arbetat med att hantera konflikten. Jag vill särskilt lyfta cheferna i vården som arbetat för att säkerställa nödvändig vård under en konflikt med allt vad det innebär, säger Elisabeth Karlsson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Västerbotten.

– Vi har haft ett gott förhandlingsklimat med Vårdförbundet och har därigenom löst flera situationer för att säkra vården för våra invånare, säger Kia Ronnhed.

Läs mer om avtalet

Nytt avtal klart med Vårdförbundet (SKR)