NYHETER 2024-04-18

Fackförbunden Kommunal och Vårdförbundet har varslat om strejk och stridsåtgärder

Kommunal har varslat om stridsåtgärder som träder i kraft den 18 april och Vårdförbundet har varslat om konfliktåtgärder från den 25 april, förutsatt att parterna inte kommit överens innan dess.

Texten är uppdaterad 18 april 2024

Strejk för fackförbundet Kommunal är avblåst - nytt avtal tecknat

Medling mellan Sveriges kommuner och regioner, SKR, och fackförbundet Kommunal har pågått sedan Kommunal varslade om strejk.

Detta innebär att den av Kommunal varslade konfliktåtgärden som skulle träda i kraft idag den 18 april avblåses och att arbete för Kommunals medlemmar fortgår som vanligt.

– En strejk är ju alltid en sista utväg och såklart inte någonting som vi hade önskat. Vi är glada att det har blivit ett avtal med Kommunal och att vi nu kan jobba enligt normala rutiner igen. Det är ett fantastiskt förberedelsearbete som genomförts inom regionen sedan varslet kom, säger HR-direktör Kia Ronnhed.

Avtalsperioden för det nya avtalet är 12 månader. Avtalet innehåller löneökningar med en centralt angiven nivå på 985 kronor. Det innehåller även avsiktsförklaringar som handlar om arbete mellan parterna med löneavtal, hållbara arbetstider och förbättrad arbetsmiljö.