NYHETER 2024-06-26

Kvinnor är fortsatt nöjda med förlossningsvården i Västerbotten

SKR:s Graviditetsenkät visar att ungefär nio av tio kvinnor i Västerbotten är trygga med sin förlossningsvård, men det finns fortsatt förbättringsområden inom till exempel eftervården.

Närmare nio av tio kvinnor i Region Västerbotten känner sig trygga med förlossningsvården. Ungefär lika många skulle rekommendera sin mödrahälsovård och förlossningsvård till någon annan som är gravid eller ska föda barn. Det visar resultaten från 2023 års Graviditetsenkät.

– Det är roligt att många är nöjda med det bemötande och stöd de har fått under sin förlossning, säger Anna Rilfors som är avdelningschef inom Centrum för obstetrik och gynekologi i Skellefteå.

Enligt enkäten finns även förbättringsområden. Till exempel vet nästan tre av tio kvinnor som upplevt fysiska besvär efter förlossning inte var de ska vända sig för att söka vård. Och 16 procent av kvinnorna som svarat upplever att de inte har fått stöd vid amningsbesvär.

Högt deltagande i Västerbotten

Drygt 3 700 kvinnor i länet har svarat på enkäten. Det gör Västerbotten till en av de regioner som har högst svarsfrekvens i landet (53 procent).

– Det är glädjande att kvinnorna i Västerbotten tar chansen att göra sin röst hörd. Det är viktigt för barnmorskan att få återkoppling på sitt arbete och tack vare graviditetsenkäten kan vi ta vara på kvinnornas synpunkter och erfarenheter. Deras röster är en viktig del i utvecklingsarbetet för en jämlik och personcentrerad vård i hela regionen, säger Hanna Nyström som är samordningsbarnmorska i Region Västerbotten.

Nytt arbetssätt inom mödrahälsovården

Mödrahälsovården i Västerbotten har påbörjat ett nytt arbetssätt där de kontaktar nyförlösta kvinnor via telefon ungefär två till tre veckor efter förlossningen.

– Samtliga barnmorskor upplever att de nyblivna föräldrarna verkligen uppskattar deras samtal. Vi tror även att det här kan hjälpa de som har besvär efter förlossningen att veta vart de kan vända sig med sina besvär och vid behov få hjälp att boka in ett tidigare eftervårdsbesök. Det kan till exempel vara besvär från bristning, problem med amningen eller psykisk ohälsa, berättar Hanna Nyström.

Målet är att detta ska kunna erbjudas till alla kvinnor i länet så småningom.

– Vi behöver fortsätta arbeta med information i samband med utskrivning från eftervården och förmedla tydliga kontaktvägar om man har besvär. Jag tror att mödrahälsovårdens nya arbetssätt med telefonsamtal är ett bra sätt att normalisera det som är normalt och fånga upp dem som behöver stöd, säger Anna Rilfors.

Om Graviditetsenkäten

Sedan december 2020 erbjuds gravida kvinnor och nyblivna mammor i hela Sverige att svara på Graviditetsenkäten. Syftet är att fånga kvinnornas upplevelser av sin hälsa och deras erfarenheter av vården under graviditet, förlossning och tiden därefter. Resultatet bidrar till det fortsatta arbetet med målet att skapa en vård för kvinnor som är trygga hela vägen – före, under och efter graviditeten.

Graviditetsenkäten genomförs som en del av överenskommelsen mellan SKR och staten för en förförbättrad förlossningsvård och kvinnors hälsa.

Ta del av de nationella resultaten

SKR har samlat de nationella resultaten i en rapport.

Ta del av SKR:s rapport ”Graviditetsvårdkedjan och kvinnors hälsa” i sin helhet.

Mer information om graviditetsenkäten och hur man gör för att delta finns på 1177.se