NYHETER 2024-04-17

Nu kan invånare se sina patientavgifter och frikort på 1177.se

Nu ser invånare i Västerbotten sina patientavgifter i den öppna hälso- och sjukvården genom att logga in på 1177.se. Den som har nått upp till gränsen för högkostnadsskydd ser också sitt frikort och hur länge det gäller.

Julia Gunnarsson, är ekonomiadministratör och förvaltare för e-frikort. Foto: Malin Emilsson Nilsson

– Det här blir en stor förbättring för västerbottningarna. De kommer på ett enkelt sätt kunna hålla koll på sina patientavgifter och har dessutom alltid med sig sitt frikort i telefonen när de besöker vården. Det är också möjligt att skriva ut sitt frikort på papper från 1177.se, säger Julia Gunnarsson, förvaltare för e-frikort i Region Västerbotten.

E-frikort

I maj 2023 aktiverade Region Västerbotten en tjänst för elektroniska frikort, även kallat e-frikort. Det innebär att patienternas avgifter registreras i tjänsten och när en person har rätt till frikort, så skickas det automatiskt till hens digitala brevlåda. Den som inte har en digital brevlåda får ett brev hemskickat med posten.

Nu tar regionen nästa steg i arbetet med e-frikort genom att ansluta tjänsten mot 1177.se.

Så gör invånare för att se informationen

För att se information om betalda patientavgifter i öppenvården och frikort behöver invånaren göra följande:

1. Logga in på 1177.se med e-legitimation.
  2. Välja Övriga tjänster.
  3. Välja tjänsten Högkostnadsskydd för hälso- och sjukvården.

Personer med skyddade personuppgifter

Personer som har skyddade personuppgifter kan inte se information om frikort eller betalda patientavgifter på nätet. De behöver i stället använda stämpelkort och får ett pappersfrikort när de nått upp till gränsen för högkostnadsskyddet.

Läs mer om e-frikort på 1177.se