NYHETER 2021-12-20

Ökande smittspridning inför jul – viktigt att tänka klokt

Antalet som provtar sig för covid-19 fortsätter att öka. Även antalet positiva provsvar ökar. Inför jul är det viktigt att tänka klokt och visa omtanke till sina nära och kära.

Under vecka 50 konstaterades 326 fall av covid-19 i Västerbottens län.

Under föregående vecka analyserades 11 702 prover för covid-19, jämfört med 10 686 under vecka 49. Av dessa var 326 positiva, vilket är en ökning jämfört med de 274 fall som konstaterades under veckan innan.

Det har också konstaterats sex fall av virusvarianten omikron.

– Det var väntat att omikron även skulle komma till Västerbotten. Det finns inga tecken på samhällsspridning än, men det är väldigt troligt att det kommer att komma så småningom. Vi sekvenserar och smittspårar för fullt, säger Therese Thunberg, biträdande smittskyddsläkare i Region Västerbotten.

Här är smittan störst

Smittan ökar i större delen av länet. Av de positiva fallen var 99 i Skellefteåområdet, 24 i södra Lappland, 196 i Umeåområdet och sju bland personer som är skrivna utanför länet.

Fallen är spridda i alla åldersgrupper, men ökar mest i åldrarna 20–49 år som står för 190 av fallen.

– Det är oroande att smittan ökar inför jul. Smittan sprids huvudsakligen i sociala sammanhang, på fritidsaktiviteter, i skolan, på arbetsplatser och inom familjen. Det är oerhört viktigt att alla tar sitt ansvar och följer de rekommendationer som finns, säger Therese Thunberg.

Sedan den 8 december gäller nationella rekommendationer om att hålla avstånd i offentliga miljöer. Vuxna ska också använda munskydd i kollektivtrafiken när det är risk för trängsel, och om möjligt välja ett annat färdsätt.

Viktigt att använda PCR-tester

Smittskyddsenheten i Region Västerbotten har fått signaler om att allt fler väljer att testa sig med antigentester, så kallade snabbtester som säljs på apotek, i stället för att använda regionens PCR-tester.

– Antigentester är bra vid exempelvis screeningar på en arbetsplats. Men när du har symtom eller tror att du kan ha blivit smittad så är det regionens PCR-tester som du ska använda. Snabbtesterna är inte alls lika känsliga och risken är att du får ett negativt svar, trots att du är smittad. Det kan skapa en falsk trygghet och kan leda till att du råkar smitta någon, säger Therese Thunberg.

Alla som är sex år eller äldre och reser in i Sverige från utlandet ska provta sig med PCR-test så snart som möjligt efter ankomst. Det gäller även vaccinerade och de som har haft covid-19.

PCR-testerna är kostnadsfria och provsvaret kommer inom 48 timmar. Under jul och nyår kommer länets hälsocentraler samt egenprovtagningarna i Skellefteå och Umeå ha öppet på vardagar. Om man får symtom under helgerna är det viktigt att stanna hemma tills man tagit ett prov och fått provsvar.

Omtanke är den bästa julklappen

Under julen gäller samma rekommendationer som till vardags.

– Den bästa julklappen du kan ge dina nära och kära är omtanke. Ni behöver inte ställa in hela julen, men det är viktigt att vi fortsätter tänka klokt under helgerna. Fundera ett extra varv på om det är läge att gå på den där stora julfesten. Stanna hemma om du får symtom och om du är ovaccinerad bör du undvika nära kontakter med äldre släktingar. Det är inte värt att chansa, säger Therese Thunberg och fortsätter:

– Det är tråkigt att vi måste förhålla oss till covid-19 för andra julen i rad, men tack vare att de flesta är vaccinerade så är vi ändå i ett annat läge än vad vi var förra året. Jag vill önska alla västerbottningar en god jul och tackar er för att ni har vaccinerat er och följt rekommendationerna i år. Ta hand om er, säger Therese Thunberg.