NYHETER 2024-03-04

Region Västerbotten i stabsläge på grund av it-problem hos leverantör

Fredag den 1 mars aktiverade Region Västerbotten regional särskild sjukvårdsledning efter att en leverantör av förbrukningsvaror drabbats av en cyberattack.

Norrlands universitetssjukhus
Region Västerbotten har gått upp i regionalt stabsläge på grund av it-störningar hos en leverantör. Foto: Region Västerbotten

Måndag den 4 mars klockan 15.30

Region Västerbotten befinner sig fortsatt i stabsläge på grund av att leverantören Mediplast drabbats av en cyberattack, men prognosen är att de ska vara tillbaka i full funktionalitet innan helgen.

Mediplast har återställt majoriteten av sina system och kan hantera ordrar, men i något begränsad kapacitet. De arbetar för att jobba i kapp med de beställningar som inkommit sedan förra veckan. Målet är att de ska vara tillbaka i full funktionalitet innan helgen.

Regional särskild sjukvårdsledning fortsätter att följa händelsen.

Fredag den 1 mars klockan 14.00

Under förmiddagen gick Region Västerbotten upp i regionalt stabsläge på grund av it-störningar hos en leverantör.  Regionen arbetar på att minimera effekterna av störningarna.

Företaget Mediplast har utsatts för en cyberattack som påverkar flera av deras kunder. Region Västerbotten är en av företagets kunder då Mediplast levererar förbrukningsmaterial till regionen. Främst handlar det om produkter som används inom operationsverksamhet.

Verksamheter kan lägga beställningar som vanligt i ordinarie beställningssystem. Men det är stor risk för leveransförseningar.

Regionen har gått upp i regionalt stabsläge för att noga följa händelseutvecklingen. Förbrukningsmaterial finns i lager och just nu görs en inventering av vilka produkter som kommer att behövas i första hand och vilka som kan bytas ut till andra likvärdiga.

– Det påverkar inte våra patienter i nuläget. Vi har samlats i regional särskild sjukvårdsledning för att kunna följa händelseutvecklingen och minimera påverkan på vården, säger Sofie Jacobsson, sjukvårdsledare i regional särskild sjukvårdsledning.

Region Västerbotten har dialog med leverantören för att lösa problemen. Prognosen är att problemen kan fortsätta under de närmsta dagarna.

– Kortsiktigt ser vi inga utmaningar eftersom vi har ett lager av de aktuella produkterna. Men vi följer händelsen så att vi kan hantera om det här skulle pågå en längre period, säger Mattias Norrman, verksamhetschef Inköp och Logistik Västerbotten.

Om stabsläge

Stabsläge är det lägsta beredskapsläget av de tre som en verksamhet kan sättas i. Det innebär att regional särskild sjukvårdsledning informerar sig om läget, följer händelseutvecklingen och vidtar de förberedande åtgärder som anses nödvändiga. De två ytterligare beredskapslägen som finns inom hälso- och sjukvården är förstärkningsläge och katastrofläge.