NYHETER 2024-06-11

Utökad strejk påverkar inbokade besök och vårdens tillgänglighet

Vårdförbundet tar idag ut ytterligare 200 medlemmar i strejk i Region Västerbotten. Till exempel går medarbetare på flera hälsocentraler och personal vid sjukvårdsrådgivningen 1177 på telefon ut i strejk.

Strejk Vårdförbundet.

För en vecka sedan togs drygt 200 personer i Region Västerbotten ut i strejk och idag ytterligare 200 personer i en utvidgad strejk.

– Vårdförbundet har valt de största hälsocentralerna med flest invånare listade hos sig. Att begränsa tillgången till hälsocentralerna riskerar bland annat att leda till att allvarliga tillstånd missas för att provsvar och inremisser inte hinner hanteras. Den fördröjda vården kan ge stora konsekvenser, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Elisabeth Karlsson.

Allt eftersom konflikten fortgår så ökar riskerna och kommer på sikt bli en fara för liv och hälsa.

– Vi har vidtagit de förberedande åtgärder vi har kunnat. Nu måste vi prioritera våra resurser mycket hårt, säger Elisabeth Karlsson.

I Umeå är det Ersboda hälsocentral, Mariehems hälsocentral, Tegs hälsocentral, Backens hälsocentral och Ålidhems hälsocentral som berörs. I Skellefteå är det Anderstorp hälsocentral, Erikslid hälsocentral och Heimdall hälsocentral och i Lycksele gäller strejken Stenbergska hälsocentral.

En annan konsekvens är att primärvårdsjouren i Umeå måste tidigarelägga sin sommarstängning, och stänger redan idag.

1177 på telefon

1177 Västerbotten hanterar ungefär 16 000 samtal per månad och har öppet dygnet runt, året om.

– I och med Vårdförbundets strejk kommer vi endast ha tre sjuksköterskor som bemannar 1177 på telefon. Det är i många fall patientens första kontakt med vården och regionens konsekvensanalys visar en stor patientpåverkan. Färre triageringar kan genomföras och färre egenvårdsråd kan ges - vi befarar en stor påverkan på våra akutmottagningar och möjligen även ambulanssjukvården i och med ett ökat tryck då 1177 på telefon inte finns tillgängligt för en första bedömning, säger Elisabeth Karlsson.

Vanligtvis bemannar ungefär sju sjuksköterskor telefonlinjen under vardagar mellan 8 och 16. Med bara tre sjuksköterskor befaras långa köer för de som ringer. Om många ringer blir köerna väldigt långa. När kötiderna är mer än 45 minuter så kommer de som ringer mötas av en röst som informerar om att det är långa kötider och ber dem lägga på och ringa igen.

Dessutom träder strejk in på ögonmottagningen på Skellefteå sjukhus samt på delar av laboratoriemedicin på Lycksele sjukhus och på Kirurgcentrum vid Norrlands universitetssjukhus.

Till dig som ska söka vård

På 1177.se hittar du information om hur konflikten påverkar ditt vårdbesök och din kontakt med vården.