NYHETER 2021-04-26

Viktigt hålla avstånd även under valborg i rådande smittläge

Fallen av covid-19 bland personer mellan 19 och 39 år fortsätter att öka i Västerbotten. Smittspårningen visar att flera inte följt de rådande rekommendationerna. Till fredagens valborgsmässofirande kommer också en påminnelse om att inte anordna sociala sammankomster eller träffa nya människor.

Smittspridningen är fortsatt mycket hög i landet. Flera regioner har drabbats hårt av den tredje vågen med en hög belastning på sjukhus och inom intensivvården. I Västerbotten är det en väsentligen oförändrad nivå med 658 positiva covidfall under föregående vecka.

Belastningen på vården är också minskande men trycket på IVA fortsatt högt. Dessutom vårdas ett antal utomlänspatienter i Västerbotten. Samordningen och samarbetet mellan sjukhusen i länet fungerar mycket bra.

Smittskyddsläkare Stephan Stenmark berättar hur vi alla kan hjälpas åt att skydda de som kan bli sjuka i covid-19 eller avlida i sviterna av viruset, samt hjälpa till att underlätta för vården:

– Träffa så få människor som möjligt, rör dig lite ute i samhället, jobba hemifrån när det går, håll distans, handla ensam, använd munskydd i kollektivtrafik och butiker och undvik onödiga resor, säger Stephan Stenmark, smittskyddsläkare i Region Västerbotten.

Även kommande helg med valborgsmässoafton och första maj gäller det att inte släppa på råden och rekommendationerna.

– Valborgsfirandet blir annorlunda i år. Det är otroligt viktigt att det inte blir sociala sammanhang kopplat till valborg och första maj som ökar smittspridningen. Det går inte att träffas stora gäng eller flera familjer utan att hålla avstånd. Håll er i er bubbla, förtydligar Stephan Stenmark.

Smittspridning i Västerbottens län

– Det är oroande att vi har så många fall i Umeå och att åldersgruppen 19–39 ökar så kraftigt. Smittspårningen visar tydliga tecken på att flera har träffat vänner utanför sin egen krets eller bubbla och därmed inte följt rekommendationerna, säger Stephan Stenmark.

De skärpta rekommendationerna i Västerbotten gäller till och med den 9 maj.

– Vi ser också exempel på kollegor som har gått på afterwork, kompisgäng som träffats hemma, samåkning i bilar och så vidare som gör att smittspridningen fortsätter öka. Det här är situationer som är undvikbara och där man har ett eget ansvar att förhindra smitta, fortsätter Stephan Stenmark.

Umeåområdet står för 375 av de totalt 658 positiva fall förra veckan och 300 personer i länet är i åldersgruppen 19–39.