NYHETER 2024-06-14

Strejkens konsekvenser i Region Västerbotten

Just nu strejkar drygt 400 av Vårdförbundets medlemmar i Region Västerbotten. Dessutom pågår en övertids- och mertidsblockad som påverkar nästan alla verksamheter. Region Västerbotten fortsätter vidta olika åtgärder för att minimera konsekvenserna och säkra invånares tillgång till vård.

Strejk Vårdförbundet.

Nio hälsocentraler i regionen har personal i strejk och många västerbottningar med bokade besök har blivit kontaktade för av- och ombokningar. Hittills har de strejkdrabbade hälsocentralerna klarat av att hantera de mest prioriterade och akuta ärendena, men tillgängligheten via telefon och e-tjänster är kraftigt nedsatt.

- Vi har blivit uppmärksammade på att ett antal patienter kommer direkt till receptionen på hälsocentralen och vi ser dessutom en ökning av besökare på akutmottagningarna som vill ha hjälp med ärenden som inte är av akut karaktär. Vi befarar även ett ökat tryck inför helgen då samtliga hälsocentraler är stängda och vill påminna om att endast söka vård via akutmottagningen om man råkat ut för ett olycksfall eller plötslig svår sjukdom, säger Camilla Andersson, områdeschef i Skellefteå.

Längre väntetider för rådgivning

På telefonlinjen 1177 är en majoritet av sjuksköterskorna är i strejk. Sedan strejken inleddes i tisdags har väntetiderna dubblerats. Andelen besvarade samtal har också sjunkit till omkring tre fjärdedelar. När väntetiden för att komma fram är mer än 45 minuter får den som ringer ett meddelande om att väntetiderna är långa och att man uppmanas ringa igen senare. Under torsdagen möttes 40 invånare av detta meddelande, vilket är mycket mer än vad det brukar vara.

- Det är ett väldigt högt tryck på sjuksköterskorna som bemannar telefonen. Vi kan bara ta ett samtal i taget och behöver hantera det med samma kvalitet som vanligt. Vi kan inte skynda på den processen, och det gör att det blir längre väntetider när vi är så få som kan svara på samtal. Man ska givetvis fortsätta ringa oss om man är i behov av rådgivning, men vi önskar att man läser på webbplatsen 1177.se innan man ringer. Där finns råd om vad du kan göra själv samt information om när man ska kontakta vården, säger Karina Salomonsson, verksamhetschef för 1177 på telefon.

Ansträngt läge i flera verksamheter

Sedan den 11 juni är även ögonmottagningen på Skellefteå sjukhus drabbade av strejk. Idag fredag är två av sju sjuksköterskor i tjänst.

- Vi tar det dag för dag. Vi gör löpande medicinska prioriteringar och har varit tvungna både ställa in operationer och flytta inbokade patientbesök till hösten. Vi har telefonrådgivningen öppen i reducerad omfattning för att våra patienter ändå ska kunna komma i kontakt med oss. Vi har generellt ett väldigt stort patientflöde varje dag med många besök och både blockaden och strejken har påverkat vår tillgänglighet och köerna ökar, säger Lise-Marie Eriksson, avdelningschef på ögonmottagningen vid Skellefteå sjukhus.

Ytterligare en verksamhet med ansträngt läge är ambulanshelikoptern i Lycksele till följd av blockaden.

- Precis som för övriga verksamheter där uppdragen är av akut karaktär så blir det ofta aktuellt med skyddsarbete. Vi måste då hantera varje enskilt ärende i MBL-förhandlingar. Skyddsarbete är vår möjlighet att kunna bedriva verksamhet när det till exempel är patienter som svävar mellan liv och död eller rör sig om patientsäkerhet. Om vi förhindras till det blir konsekvenserna ödesdigra för patienterna, säger Elisabeth Karlsson, hälso- och sjukvårdsdirektör.

Vårdkedjan påverkas för den enskilde patienten

Konflikten påverkar också regionens cancerpatienter på olika sätt. Hela cancerkedjan är beroende av fungerande rutiner vad gäller allt från mottagning, operationsplanering, diagnostik och vårdplatser.

Många operationsplanerare är uttagna i strejk, vilket påverkar tumörkirurgin och därmed ökar väntetiderna i vårdkedjan.

- Alla verksamheter som berörs av konflikten upplever en pressad tillvaro i högre eller mindre utsträckning. Blockaden är väl så jobbig som strejken. Vi från hälso- och sjukvårdsledningen följer läget i vården kontinuerligt för att identifiera eventuella patient eller samhällsfarliga situationer. Det är dessa vi lyfter i de lokala förhandlingarna med Vårdförbundet, säger Elisabeth Karlsson.

Hittills har två förhandlingar genomförts mellan Region Västerbotten och Vårdförbundet.

- Vården är en komplex verksamhet, där alla delar behöver fungera för att vi ska kunna erbjuda en säker hälso- och sjukvård. Nu påverkas invånare på så många sätt och personalen som inte är i strejk har en ökad arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö. Vår förhoppning är att medling och förhandling ska leda till en överenskommelse, säger Elisabeth Karlsson.

Tillbaka till nyhetslistan