NYHETER 2021-07-05

Förlossningsenheten i Lycksele stänger under tre veckor i sommar

Trots stora ansträngningar för att lösa bemanningen vid förlossningen i Lycksele står det nu klart att Region Västerbotten inte kan hålla enheten öppen hela sommaren. Det betyder att förlossningsenheten tillfälligt stänger den 26 juli till och med den 15 augusti (veckorna 30–32).

– Medarbetarna har varit angelägna om att bidra till en lösning och tagit många extra pass. Men trots alla ansträngningar har vi inte tillräckligt många barnmorskor i länet för att bemanna våra tre förlossningsenheter i sommar. Det är nu hög tid att ge både blivande föräldrar och våra medarbetare besked om sommaren. Viktigast just nu är att informera alla berörda föräldrar om var de ska föda och vart de kan vända sig om de har frågor, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Brita Winsa.

Alla blivande föräldrar som berörs av stängningen kommer att kontaktas och för dem som vill kan regionen ordna ett boende i Umeå eller Skellefteå i väntan på förlossning.

– Det känns tråkigt att komma med detta besked men mitt fokus är att erbjuda alla blivande föräldrar en både trygg och säker förlossningsvård i sommar, säger Brita Winsa.