NYHETER 2021-02-08

Norrlands universitetssjukhus och Skellefteå lasarett i förstärkningsläge

Med anledning av att fler smittsamma patienter vårdas på avdelning, samt att det är ett ökat tryck på sjukhusens intensivvårdsavdelningar (IVA) har nu även Skellefteå lasarett gått upp i förstärkningsläge.

På grund av den ökade smittspridningen av covid-19 i Skellefteå samt i regionen i stort, togs vid 15-tiden beslut om att Skellefteå lasarett går upp i förstärkningsläge.

Sedan lunchtid idag är även Norrlands universitetssjukhus i Umeå, Nus, i förstärkningsläge, vilket regionen tidigare skickat pressmeddelande om. I samband med detta beslutades även att covid-IVA (IVA2) nu öppnar igen på Nus som därmed får 14 IVA-platser totalt. De covid-patienter som sedan tidigare legat på IVA1 flyttas över till covid-IVA.