NYHETER 2021-05-19

Planerat teleavbrott i Region Västerbotten

Lördagen den 22 maj klockan 9–15 byter Region Västerbotten ut telefonväxeln. Det innebär avbrott i telefonin som påverkar bland annat inkommande samtal och stora delar av den interna kommunikationen.

1177 Vårdguidens e-tjänster via mobilen

När den 15 år gamla telefonväxel nu ska ersättas med en ny växelplattform innebär det ett stort tekniklyft för regionens telefoni.

Under växelbytet kan man inte ringa till en anknytning inom regionen från det allmänna telefonnätet. De tre huvudnumren till växeln är de enda nummer som är öppna:

• Norrlands universitetssjukhus: 090-785 00 00
  • Lycksele lasarett: 0950-390 00
  • Skellefteå lasarett: 0910-77 10 00

Inom regionen kommer verksamheterna att använda telefonin enligt reservrutiner. Reservtelefoner och mobiltelefoni kommer att fungera som vanligt och påverkas inte av arbetet. Även larmknappar och personsökning fungerar som vanligt. Inte heller medicinskteknisk utrustning, fastighetslarm eller 1177 sjukvårdsrådgivning påverkas.

Under arbetet kommer regional särskild sjukvårdsledning att bevaka arbetet för att snabbt kunna agera vid eventuella problem. Personal från it finns på plats för att avhjälpa eventuella problem och växeln bemannar upp.