NYHETER 2023-07-26

Bedragare påstår att de ringer från hälsocentral

Region Västerbotten har under eftermiddagen uppmärksammats på att bedragare ringer hem till privatpersoner och ber att de ska identifiera sig med bank-id för att bekräfta en tid som de fått hos sin hälsocentral. I dagsläget är det personer i Nordmaling som har drabbats.

En person som använder appen för bank-id på sin mobiltelefon.

Personerna säger sig ringa för att man missat en bokad tid och ska erbjudas en ny eller att man erbjuds ett återbesök. Bedragaren har sedan bett personerna att legitimera sig med bank-id för att bekräfta tiden.

– Med anledning av det här vill vi återigen gå ut och påminna om att Region Västerbotten inte tar kontakt med patienter på det här sättet. Vi kommer aldrig att ringa upp oväntat och be en patient legitimera sig med bank-id, säger Eva-Britt Morin, tjänsteperson i beredskap, Region Västerbotten.

Region Västerbotten uppmanar de som har blivit utsatta för bedrägeriförsök att anmäla det till polisen så att de kan utreda det vidare.