NYHETER 2021-11-16

Inaktuell information i brev och insatser för att förenkla vaccination

Just nu pågår vaccination mot både influensa och covid-19 i länet. Alla som är födda 1956 eller tidigare har möjlighet att få sin påfyllnadsdos mot covid-19 redan fem månader efter den andra dosen. Region Västerbotten genomför även flera insatser för att tillgängliggöra och förenkla vaccinationerna för invånarna.

91,2 procent av länets befolkning som är 16 år eller äldre har fått minst en dos vaccin mot covid-19 och 87,9 procent har fått två doser, enligt statistik från Folkhälsomyndigheten för vecka 44.

– Region Västerbotten är fortfarande bland de bästa i landet när det kommer till andelen som fått den första och andra dosen. Primärvården har gjort ett fantastiskt jobb med vaccinationerna, trots att de är i ett mycket pressat vårdläge, säger Ronny Lestander, vaccinationssamordnare i Region Västerbotten.

Bland personer som är 80 år eller äldre har 40 procent fått en påfyllnadsdos (tredje dos).

– Många har väntat med att boka tid för påfyllnadsdosen för att kunna få den samtidigt som influensasprutan. Nu när vaccinationen mot influensa startat väntar vi oss att täckningen blir högre, säger Ronny Lestander.

Inaktuell information i brev

Personer som är födda 1956 eller tidigare kan få sin påfyllnadsdos redan fem månader efter den andra dosen. Detta efter beslut från Folkhälsomyndigheten under föregående vecka. För övriga som erbjuds en påfyllnadsdos gäller fortfarande att det ska ha gått minst sex månader.

I dagarna landar ett brev med information om påfyllnadsdosen i brevlådorna hos alla som är födda 1956 eller tidigare i länet. Utskicket av brevet påbörjades innan dosintervallet blev kortare, och brevet innehåller därför inaktuell information om när man tidigast kan ta sin påfyllnadsdos. I brevet anges att dosintervallet är sex månader men det är fem månader som gäller för de som är födda 1956 eller tidigare.

– Det är beklagligt att brevet innehåller inaktuell information, men som vi har lärt oss under pandemin kan saker förändras snabbt. Vi arbetar nu med att nå ut till de berörda på olika sätt, men vi tar gärna emot er hjälp med att sprida detta. Om du känner någon som är född 1956 eller tidigare och som du vet vill få en tredje dos får du gärna berätta för dem att de kan få den tidigare än planerat, säger Ronny Lestander.

Ny vaccinationsmottagning för Skellefteborna

Det är nu klart att Skellefteå får en ny central vaccinationsmottagning. Den kommer att ligga i lokaler på Anderstorg.

– Den här mottagningen är väldigt efterlängtad av Skellefteborna. Den kommer att öka vaccinationskapaciteten och avlasta primärvården så att de kan lägga mer resurser på sin ordinarie verksamhet, säger Ronny Lestander.

Arbete pågår med att starta upp mottagningen. Mer information kommer vid ett senare tillfälle.

I Umeå finns redan den centrala drop in-mottagningen på Campus Umeå, som har hög kapacitet att vaccinera både mot covid-19 och influensa. Även infektionskliniken på Norrlands universitetssjukhus erbjuder vaccination mot influensa. Alla hälsocentraler och sjukstugor vaccinerar både mot covid-19 och influensa.

Utveckling av regionens e-tjänster

Under föregående vecka inleddes vaccinationerna mot influensa i länet. Personer som riskerar att bli allvarligt sjuka i influensa samt de som de bor med har just nu möjlighet att vaccinera sig. Sedan bokningen öppnade har regionen fått synpunkter från invånare som tycker att det är svårt att hitta till bokningen av influensavaccination.

– Vi tar givetvis till oss av dessa synpunkter. Det ska vara enkelt att boka tid för vaccination. Vi jobbar regelbundet med att öka tillgängligheten i våra e-tjänster på 1177.se genom att förenkla och tydliggöra hur man bokar tid. Just nu arbetar vi på en lösning som innebär att bokningen av influensavaccination kommer att få en egen knapp på hälsocentralernas sidor på 1177.se, precis som det redan är för bokningen av vaccination mot covid-19, säger Ronny Lestander.

Förra veckan uppdaterades även sidan för lediga tider för vaccination mot covid-19. Den visar nu alla tider för första, andra och tredje dosen som är bokningsbara på nätet.