NYHETER 2021-01-07

Vaccinationsstart i fler av länets kommuner

Efter en lyckad vaccinationsstart i Umeå kommun under mellandagarna fortsätter vaccinationerna mot covid-19 i fler delar av Västerbotten. Idag påbörjades vaccinationerna vid flera vård- och omsorgsboenden i Skellefteå, Lycksele, Dorotea och Robertsfors och Umeå.

Eva Forssberg får vaccin
Eva Forssberg får vaccin Foto: Patrick Degerman

– Det känns väldigt bra att vi är igång med vaccinering i fler kommuner i länet. Idag och imorgon kommer 975 personer att vaccineras, säger Ronny Lestander, vaccinsamordnare i Region Västerbotten.

Nästa vecka påbörjas också vaccinationer i Vännäs, Malå, Vindeln, Vilhelmina, Norsjö, Tärnaby, Sävar.

Stephan Stenmark, smittskyddsläkare i Region Västerbotten, poängterar vikten av att fortsätta följa de allmänna råden.

– Det är viktigt och glädjande att vaccinationen är igång. Samtidigt måste vi fortsätta vara fokuserade på att följa de nationella allmänna råden för att bromsa smittspridningen. Vi påverkar utvecklingen tillsammans och vi måste hålla i både för vår egen och våra medmänniskors skull, säger Stephan Stenmark.

Efterlängtat av många

Att vaccinationerna är igång är efterlängtat för både de boende och personalen på vård- och omsorgsboenden i Västerbotten.

I Dorotea vaccinerar sjuksköterskorna ungefär femtio personer för covid-19 under torsdagen. Karin Kopparmalms Lindblad arbetar som verksamhetschef för den medicinska enheten i Dorotea kommun och var en av de personer som vaccinerar på kommunens vård- och omsorgsboenden samt inom hemsjukvården.

– Tack vare att vår personal har kämpat och följt alla råd har vi inte haft någon smitta bland våra äldre, så detta blir en stor uppmuntran för alla att hålla i in i det sista. Det finns en chans att vi kommer klara oss utan några positiva fall vilket känns fantastiskt. Vi alla är väldigt tacksamma för den här möjligheten, säger Karin Kopparmalms Lindblad.

”Som ett myggbett”

Vaccinationer utförs även på vård- och omsorgsboendet Tor i centrala Skellefteå. Imorgon, fredag, påbörjas vaccinationerna på Brogården och sammanlagt har det i veckan levererats 300 doser vaccin till Skellefteå.

– Själva utförandet känns som vilken vaccination som helst, men det är ändå monumentalt att få vara med om det här på något sätt. Jag har följt med i utvecklingen av vaccinet och de har verkligen gjort ett fantastiskt jobb och jag blir ödmjuk och glad över att få vara delaktig i det här, säger sjuksköterskan Andreas Bokström som utförde de första vaccinationerna i Skellefteå kommun.

Eva Forssberg, boende vid Tor vård- och omsorgsboende i Skellefteå var först ut att få vaccinet i Skellefteå.

- Jaså, är jag först i Skellefteå? Det kändes bra och kändes egentligen inte alls med vaccinsprutan. Bara som ett myggbett, säger Eva Forssberg efter att ha fått ta emot vaccinet.

– Detta är så efterlängtat och äntligen är vi igång. Vi har länge sett fram emot att kunna inleda vaccinationen av våra äldre och sköra och av personalen, för att kunna bedriva en säker vård, säger Ejja Häman Aktell, vård och omsorgschef i Skellefteå kommun.